آخرین پیشرفت‌های IoT

دسته بندی:دانش نامه زمان انتشار:۱۶ مرداد ۹۸ ۵۴۶۷ بازدید

آخرین پیشرفت‌های IoT

پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ میلیارد دستگاه که با IoT کار می‌کنند، ساخته شود. با فراگیر شدن اینترنت اشیاء و به‌خصوص کاربردهای فراوانی که در صنعت پیدا کرده‌است، شناخت این حوزه و آشنایی با آخرین دستاوردهای آن، برای علاقه‌مندان به کارآفرینی و نوآوری، امری ضروری است. با توجه به روند رشد بسیار سریع اینترنت اشیاء ، بسیار طبیعی است که صنایع و حوزه‌های کاری مختلف تحت تاثیر اینترنت اشیاء قرار گیرند.

اینترنت اشیاء، ترندهای بسیار زیادی، به خصوص در سال‌های اخیر، داشته‌است. در این مطلب به چند مورد از آخرین پیشرفت‌های اینترنت اشیاء  اشاره می‌کنیم.

کاربردهای اینترنت اشیاء در خرده‌‌فروشی‌ها

با ورود اینترنت اشیاء، بازار خرده‌فروشی با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. بعضی از تغییرات جذاب این حوزه عبارتند از: قفسه‌های هوشمند، سیستم‌های بررسی خودکار و ربات‌های کارمند.

تجهیزات اینترنت اشیاء به صاحبان خرده‌فروشی‌ها و کارمندان کمک می‌کنند، خطاهای انسانی را کاهش دهند و مدیریت زنجیره‌ی تامین را بهینه کنند. با این کار، حتی مشتریان نیز، از خدمات بهتری بهره‌مند می‌شوند و تجربه‌ی دلپذیری از خرید خواهند داشت. با ظهور فروشگاه‌های اینترنتی، مغازه‌های خرده فروشی در معرض خطر جدی قرار گرفتند. آن‌ها سعی دارند با استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) و ایجاد تجربه‌ای خوشایند برای مشتری، سهم بازار خود را پس بگیرند. به عنوان یک مثال ساده‌ی اینترنت اشیاء در خرده‌فروشی‌ها، می‌توان به فناوری NFC برای پرداخت اشاره کرد.

 

امنیت، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها

با پیشرفت سریع اینترنت اشیاء، نگرانی‌های امنیتی نیز درباره‌ی آن افزایش می‌یابد. استفاده‌کنندگان از تجهیزات اینترنت اشیاء، همواره در معرض حمله‌ی هکرها و خطرات امنیتی قرار دارند.

تولیدکنندگان تجهیزات اینترنت اشیاء تا به امروز، استانداردهای امنیتی را آن‌چنان رعایت نکرده‌اند؛ بنابراین، در سال ۲۰۱۹ و همچنین سال‌های بعدی، یکی از مهم‌ترین ترندهای حوزه‌ی اینترنت اشیاء، امنیت است. تولید کنندگان وسایل اینترنت اشیاء، باید استانداردهای امنیتی مورد نیاز را برای کاربران خود فراهم کنند تا اطلاعات آن‌ها در معرض خطرات مختلف قرار نگیرد؛ در غیر این‌صورت، دیر یا زود، سهم بازار خود را از دست می‌دهند.

کاربردهای اینترنت اشیاء در حوزه‌ی سلامت

در سال‌های اخیر، با گسترش استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه‌ی سلامت، این حوزه با پیشرفت‌های قابل توجهی روبرو بوده‌است. بر اساس پیش‌بینی‌های آماری، تا سال ۲۰۲۱، اینترنت اشیا در حوزه‌ی سلامت، ارزشی معادل ۷۲ میلیارد دلار پیدا می‌کند.

استفاده‌کنندگان از ابزارهای اینترنت اشیاء پوشیدنی، مانند ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند، می‌توانند در لحظه وضعیت سلامتی خود را بررسی کنند و داده‌های تولیدشده به وسیله‌ی دستگاه‌های مختلف را برای پزشک خود ارسال کنند. این داده‌ها، پزشکان را قادر می‌سازد تا از راه دور، سطح قند خون و ضربان قلب فرد را بررسی کنند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

در بیمارستان‌ها، استفاده از ابزارهای اینترنت اشیاء، کارکنان را قادر می‌سازد تا محصولات مورد استفاده در بیمارستان را مدیریت و منابع را کنترل کنند و ابزارهای مختلف را تحت نظارت قرار دهند تا از هرگونه مشکل پیشگیری نمایند

برای آشنایی بیشتر این ویدیو را تماشا کنید

توسعه‌ی تجهیزات IoT

مفاهیم خانه هوشمند و دفتر هوشمند، در حال فراگیرشدن هستند. بنابراین، اگر تا چند سال آینده، غذای تهیه شده توسط اجاق گاز هوشمند خوردید یا با دستورات صوتی تلویزیون را روشن کردید، خیلی تعجب نکنید! صنعت الکترونیک تا سال ۲۰۲۰، ارزشی معادل دو تریلیون دلار پیدا خواهد کرد و فرصت بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری است. از نظافت و شستشوی خانه گرفته تا مسائل حفاظتی، همه را به اینترنت اشیاء بسپارید. این بازار با سرعت زیادی در حال رشد است و اتفاقات هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند.

 

کاربردهای اینترنت اشیاء در مارکتینگ

در آینده‌ای نزدیک، شاهد تولید ابزارهای متعدد اینترنت اشیاء، برای استفاده در بازاریابی خواهیم بود. وسایل هوشمند، از مهم‌ترین ابزارها برای تبلیغات و بازاریابی هستند.

IoT و موبایل

در اوایل توسعه‌ی اینترنت اشیاء، بسیاری از دستگاه‌ها تنها برای استفاده در دسک‌تاپ، بهینه شده ‌بودند. اما، با تغییر رویکرد و رویه‌ی کاربران و استفاده‌ی وسیع آن‌ها از موبایل، تولیدکنندگان تجهیزات IoT، بهینه‌سازی نسخه‌ی موبایل را در اولویت قرار داده‌اند.

با استفاده گسترده‌ تر اینترنت اشیاء در موبایل و با در نظر گرفتن این اصل که رفتار مشتریان در موبایل با دسک‌تاپ متفاوت است، شرکت‌ها نیز باید رویکرد خود را تغییر دهند. کاربران انتظار دارند،‌ تجهیزات اینترنت اشیاء، راهکارهای خوبی به آن‌ها ارائه کند و تجربه‌ی مطلوبی برای آنان فراهم سازد. صاحبان فروشگاه‌ها نیز برای جذب مشتری بیشتر، باید استفاده از اینترنت اشیا را در اولویت قرار دهند.

آموزش IoT

مانند هر صنعت دیگری، توسعه‌ی اینترنت اشیاء، بیش از هر چیز به نیروی متخصص این حوزه نیازمند است. تعداد نیروی متخصص حال حاضر، جوابگوی نیاز شدید این صنعت نیست. مرکز نوآوری iotic  اقدام به راه‌اندازی دور‌ه‌های مختلف برای تربیت نیروی متخصص کرده است. این مرکز با بهره مندی از اساتید مجرب،  مانند سال‌های گذشته مدرسه تابستانی ای را برگزار می‌کند تا علاقه مندان به اینترنت اشیاء به راحتی بتوانند در بحث IoT تسلط پیدا کنند.

 

منبع:

https://fanology.ir

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید