استارت آپ های موفق اینترنت اشیاءـ استارت آپ لوکسین

دسته بندی:استارتاپ ها زمان انتشار:۱۴ بهمن ۹۷ ۵۳۸۴ بازدید

استارت آپ های موفق اینترنت اشیاءـ استارت آپ لوکسین

از دیگراستارت آپ هایی موفق در زمینه اینترنت اشیاء که توانسته  توانمندی تیم خود را به عرصه ظهور برساند ، استارت آپ لوکسین میباشد.

مهراد معین بنیان گذار تیم لوکسین از شکل دهی تیم شان میگویید: ما ۳ تا دوست بودیم که توی آزمایشگاه دانشگاه با هم کار میکردیم و مشکل روشنایی در بخش‌های مختلف آزمایشگاه داشتیم به این خاطر که فضا بزرگ بود و بخش‌هایی از این فضای مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و انرژِی هدر میرفت و یا در قسمت‌هایی احتیاج به روشنایی بیشتری بود. ابتدا که تصمیم گرفتیم این مشکل رو حل کنیم و رفتیم سراغ تابلو برق و اتصالات و سیم کشی‌ها ولی خیلی کارمشکل و پرخطری بود . بعد از اون تصمیم گرفتیم بریم سراغ شرکت‌هایی که مشکلمان را حل می‌کنند ولی با مشکل گرانی قیمت‌ها مواجه شد و این شد که تصمیم گرفتیم خودمون دست به کار شویم. در واقع ایده ما از یک نیاز شروع شد.

 

  • خودتون در چه رشته‌ای تحصیل می‌کردید ؟

ما هر ۳ تامون مهندسی الکترونیک خونده بودیم، خودم در زمینه نرم افزار و وب هم کار میکردم و یکی دیگراز افراد هم مدتی در زمینه خانه هوشمند فعالیت داشت و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کرده بود و نفر سوم هم بخش محاسباتی و کنترلی کار را به عهده داشت.

  • تیم شما از کی شکل گرفت؟

همانطور که اشاره کردم، ما با هم مدت زیادی همکار و حتی هم خونه بودیم، اما شکل‌گیری تیم و کار بر روی ایده لوکسین برمی‌گردد به اردیبهشت سال ۹۵ که در آن زمان ایده لوکسین، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها از راه دور برای مکان‌های صنعتی بود.

  • وقتی روی ایده‌تون کار می‌کردید، رقیبی هم داشتید ؟

بله . ایده ما، ایده نویی نبود و ما رقیب خارجی داشتیم. محصول ما احتیاجی به سیم کشی نداره، برای راه اندازی هیج setup  لازم نیست، کوچک و به صرفه هست و به نحوی بومی‌سازی شده است .

  • کارتون چطور پیشرفت؟

در واقع ما از صفر شروع نکردیم با توجه به محصولاتی که وجود داشت، نحوه‌ی اجرا و پیاده‌سازی متفاوتی را ارائه دادیم. در ابتدا ما محصول اولیه مونو برای جاهایی مثل لوسترفروشی در نظر گرفتیم که این امکان رو به صاحب مغازه می‌داد که با یک تلفن هوشمند و یا تبلت بتونه به راحتی روشنایی لوسترها رو کنترل کنه در صورتی‌که قبلا باید تعداد زیادی کلید بر روی یک دیوار نصب می‌شد. با این ایده‌ای که شروع کردیم، بازار کمی پیدا کردیم، چون مشتری ما عملا فقط لوستر فروش‌ها بودند، البته همون موقع پروژه‌های خوبی را بستیم. چیزی که باعث تغییر مسیر ما شد، شرکت در نمایشگاه صنعت لوستر بود. این نمایشگاه تقریبا هر سال برگزار میشه و ما هم اون سال غرفه گرفتیم و محصولمون رو معرفی کردیم، اتفاقی که افتاد این بود که بجز صاحبان لوستر فروشی‌ها، افراد زیادی از محصول ما برای کنترل روشنایی خانه‌هایشان، استقبال کردند ولی مشکل اینجا بود که دستگاهی که ما ارائه دادیم دستگاه بزرگی بود و خواسته افراد دستگاه کوچکی بود که فضای کمتری بگیرد، این شد که ما به سمت ساخت دستگاه‌های خانگی رفتیم. رفته رفته سهم خوبی از بازار را گرفتیم و حدودا ۲۰۰۰ تا از محصولمون رو فروختیم و در به مرحله جذب سرمایه رسیدیم.

  • عامل موفقیت تیم لوکسین را چی میدونید؟

تیم ما علاوه بر تلاش زیادی که داشت، خیلی اصولی و علمی مراحل پیشرفت رو طی کرد. چه در بخش سخت‌افزاری و چه در بخش بازاریابی طبق کتاب‌های روز و متودهای جدید حرکت کردیم.

  • طی این مدت، در رویدادها و مسابقات مختلف شرکت می‌کردید؟

بله. اوایل کارمون ما در یک مسابقه در حوزه iot  که در علم و صنعت برگزار میشد شرکت کردیم و چند وقت پیش هم درمسابقه دیموند شرکت کردیم و هم چنین در techstars شرکت کردیم و در بخش برنامه آلمان قبول شدیم .

  • چه جوری با شتاب دهنده‌ها و سرمایه گذاران آشنا شدید؟

اول باید این مورد رو بگم که تفکر اولیه ما این بود که ایده مونو پیاده سازی می‌کنیم و می‌فروشیم ولی خیلی زود فهمیدیم که احتیاج به سرمایه داریم. این شد که رفتیم سراغ شرکت آسانسور داتیو که از دوستان ما بودند و نتیجه این شد که به ازای دادن سهام، روی کار ما سرمایه‌گذاری کردند و امکانات فیزیکی هم در اختیارما قرار دادند. کمی که جلوتر رفتیم با سرمایه‌گذاران بیشتری آشنا شدیم که توصیه کردند با سرمایه‌گذاران حوزه استارت‌آپی همکاری کنیم و این شد که ما هم طی تفاهم‌نامه‌ای و با پس دادن سرمایه گرفته شده، سهام رو برگردوندیم و شروع وارد شتابدهنده شدیم.

  • چالش‌هایی که تو این مسیر استارت‌آپ‌ها باید مدنظر بگیرند، چه چیزهایی است؟

یکی از مهم ترین چالش‌ها ، تموم شدن پول تیم هست. باید خیلی خوب بتونند پولشون رو مدیریت کنند در غیر این صورت نیرو هاشونم از دست میدهند. دومین چالشی که برای استارت‌آپ‌هایی که در زمینه سخت‌افزار کار می‌کنند وجود داره ، تهیه قطعات، چاپ، قالب‌سازی، تولید و غیره هست که احتیاج هست تیم‌ها با دید کافی وارد این حوزه شوند.

  • شرایط فعلی رو برای رشد تیمتون چطور میبینید؟

شرایط سخت شده و ما تحت فشار هستیم اما بحثی که هست این فشار بر روی وارد کننده محصولات بیشتر شده و کم کم همه دارند به بازار داخلی رو میارند که خوب به نفع ما هست . البته ما داریم سعی می‌کنیم به عنوان یک محصول با کیفیت داخلی شناخته بشیم.

  • بازار اینترنت اشیاء رو در ایران چطور میبینید؟

اول باید به این نکته اشاره کنم که بازار هوشمندسازی همیشه داغ هست مخصوصا در زمینه انرژِی ولی خود اینترنت اشیاء هنوز ناشناس هست و برای فراگیر شدن این مفهوم احتیاج به استارت‌آپ‌های سخت افزاری بیشتری داریم و حتی اگر استارت‌آپ‌های این حوزه بتونند با هم فعالیت کنند، اتفاق خوبی رو رقم خواهند زد. تیم لوکسین هم آماده هست تا با استارت آپ‌هایی  که در زمینه سیستم صوتی و دستیار صوتی هوشمند فعالیت میکنند، همکاری داشته باشد.

  • در آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید:

پیشنهاد من برای تیم‌ها، مطالعه زیاد و خوندن کتاب‌های مفید در زمینه‌های مختلف مالی، مدیریتی و .. هست. کتاب‌هایی که واقعا میتونند زندگی و کسب‌و‌کار شما رو متحول کنند به طور مثال کتاب نوپای ناب (The lean startup)  رو پیشنهاد میکنم.

 

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید