ترویج کارآفرینی در فرانسه با مرخصی کارآفرینانه

دسته بندی:دانش نامه زمان انتشار:۲۸ تیر ۹۷ ۲۷۷۷ بازدید

ترویج کارآفرینی در فرانسه با مرخصی کارآفرینانه

فرهنگ نقش کلیدی در رشد اکوسیستم استارتاپی دارد و در کشور ما نیز این مسئله از اولویت بالایی برخوردار است. البته نتایج حاصل از پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد چالش عدم وجود فرهنگ حمایت از اکوسیستم استارتاپی در مناطق جغرافیایی مختلف کشور به یک میزان نیست و این چالش در بین استارتاپ‌های خارج از شهر تهران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه رشد و بلوغ بیشتر اکوسیستم استارتاپی در تهران نسبت به دیگر شهرهای کشور، توانسته از نظر فرهنگی و اجتماعی بیشتر مورد قبول مردم واقع شود و یکی از دلایل آن نیز تمرکز زیاد استارتاپ‌ها بر بازار تهران و سپس گسترش به شهرهای دیگر کشور است.

همچنین استارتاپ‌هایی که در حوزه خرید و فروش آنلاین فعالیت می‌کنند با چالش فرهنگی و اجتماعی بیشتری در کشور مواجه‌اند. زیرا یکی از ملزومات خرید و فروش در فضای مجازی، وجود اعتماد عمومی به فضای این نوع کسب و کارها به خصوص استارتاپ‌ها است که هنوز این اعتماد عمومی به صورت گسترده در کشور شکل نگرفته است.

با این حال، تاثیرگذارترین عامل ایجاد چالش‌های فرهنگی و اجتماعی پیش روی استارتاپ‌های کشور، ریسک‌پذیری پایین و ترس از شکست بوده است، زیرا هزینه‌های بالای زندگی، ‌نگاه نامناسب جامعه به افراد شکست خورده در کسب و کار و هزینه‌های مالی و غیرمالی دیگری که به افراد شکست خورده در کسب و کار تحمیل می شود، باعث شده بسیاری از افراد به سمت فعالیت‌های کارآفرینی و استارتاپی نروند. همچنین، هر چقدر فرصت‌های شغلی جذاب‌تر و با ریسک کمتر برای افراد وجود داشته باشد، افراد تمایل کمتری به ریسک کردن و پرداختن به کارآفرینی خواهند داشت. در حالی که در کشور ما با توجه به شرایط متفاوت و نیروی جوان تحصیل کرده و مستعد، راحت‌تر می‌توان افراد را به سمت فعالیت‌های کارآفرینانه سوق داد و این شرایط اگر هوشمندانه به کار گرفته شود به عنوان یک فرصت در حوزه توسعه اشتغال و کارآفرینی محسوب می‌شود.

در این زمینه، تجربه کشور فرانسه برای سوق دادن افراد به فعالیت‌های کارآفرینانه قابل توجه است. این کشور برای تشویق افراد به راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، مرخصی کارآفرینانه تعریف کرده است و به کارمندان به مدت دو سال مرخصی می‌دهد تا به راه‌اندازی کسب و کار خود بپردازند. در پایان دو سال فرد می‌تواند انتخاب کند که به کار پیشین خود بازگردد یا به فعالیت کارآفرینانه خود ادامه دهد. یکی از دغدغه‌های اصلی اکوسیستم سنگاپور نیز در این خصوص، این است که وقتی فرصت‌های شغلی جذاب زیادی در شرکت‌های چندملیتی برای فارغ‌التحصیلان این کشور وجود دارد، چگونه افراد را به فعالیت‌های کارآفرینانه تشویق کند و در همین راستا، راهکارهای متفاوتی را در شرایط متفاوت ارائه می‌دهد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید