اینترنت اشیا چگونه می‌تواند سیستم حمل و نقل عمومی را متحول کند؟

اینترنت اشیا
دسته بندی:دانش نامه زمان انتشار:۱۷ شهریور ۹۷ ۶۳۶۳ بازدید

اینترنت اشیا چگونه می‌تواند سیستم حمل و نقل عمومی را متحول کند؟

IOT چاره بهبود اوضاع حمل و نقل عمومی

با وجود لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند اکنون مردم می‌توانند بیش از گذشته و تقریبا در همه شرایط به اینترنت متصل باشند. با این وجود هنوز هم نقاطی وجود دارند که امکان دسترسی به اینترنت در آن نقاط امکان‌پذیر نیست. این نقاط به ویژه در قطار، خودروها و اتوبوس‌ها بیشتر است. هر شخصی که روزانه با مترو یا اتوبوس در شهر رفت و آمد می‌کند احتمالا قادر است این نقاط خارج از دسترس را معرفی کند.

اما اینترنت اشیا آمده است که این شرایط را تغییر دهد و مردم را در هر لحظه از روز به اینترنت متصل نگه دارد. خودروهای متصل، اتوبوس‌ها، قطارها و حتی هواپیماهای متصل نیز به مردم امکان می‌دهند که در همه زمان‌ها به صورت کاملا پایدار به اینترنت دسترسی داشته باشند. این فناوری در حقیقت می‌تواند حمل و نقل را کارآمدتر از قبل کرده و به تسریع رفت و آمدها کمک بسیاری خواهد کرد.

بسیاری از شهرها به منظور بهینه کردن مسیرهای حمل و نقل عمومی خود، امن‌تر کردن جاده‌ها، کاهش هزینه‌های زیرساختی و تسهیل عبور و مرور خودروها، طرح‌های حمل و نقل عمومی را راه‌اندازی کرده‌اند تا بدین وسیله مردم بتوانند راحت‌تر در میان شهرها رفت و آمد کنند. برای مثال در پاریس طرح استفاده اشتراکی از خودروهای الکتریکی با نام Autolib در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. در این طرح از سنسورهایی در داخل وسایل نقلیه استفاده شده بود که امکان رهگیری انها از طریق GPS فراهم می‌شد. رانندگان در این طرح می‌توانند از داشبورد خودرو برای رزرو فضای لازم برای پارکینگ در شهر استفاده کنند.

طرح‌های این‌چنینی از وسایل نقلیه متصل برای جمع‌آوری دیتای ارزشمند درباره چگونگی عملکرد راننده‌ها در خودروها در حین حرکت استفاده می‌کرد و شهرهای هوشمند از این دیتا برای برنامه‌ریزی بهتر جاده‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از فناوری IoT برای حمل و نقل عمومی

خودروهای متصل همگی تجهیزاتی بسیار خوب و کارآمد هستند اما مردمی که با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس‌ها، متروها یا هواپیماها عبور و مرور و سفر می‌کنند، چگونه می توانند از مزایای این فناوری بهره‌مند شوند؟

بازیگران اصلی این فضا شرکت‌هایی از قبیل Delta،  JetBlue،  Amtrakو Greyhound همگی به ارزش اتصالات IoT پی برده‌اند. سنسورهای نصب شده داخل هواپیما به کارگران بخش نگهداری کمک می‌کنند که راحت‌تر امنیت هواپیما را حفظ کرده و اطمینمان حاصل کنند که ایمنی هواپیما با دستورالعمل‌های FAA سازگاری دارد. شرکت‌های دیگری نیز هستند که امکان نصب Wi-Fi در خودروها را ایجاد کرده و برای ارتقای تجربه کاربری مشتریان تلاش می‌کنند.

چهار عرضه‌کننده خدمات اتصالات در بخش هواپیماها شامل Gogo، Global Eagle، فاشمثس/Lives، و Panasonic تاکنون ۳۳۴۰ هواپیما از مجموع ۵۵۰۰ هواپیمای تجاری در آمریکای شمالی را تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ به این خدمات مجهز کرده بودند و در همین زمان برنامه‌ریزی کردند که تعداد هواپیماهای متصل را در سراسر دنیا به بیش از ۱۵۰۰۰ برسانند.

فناوری IoT در خودروها

در سال‌های گذشته خودروهای متصل به شدت افزایش پیدا کرده‌اند و این توسعه مرهون فناوری IoT است.

امروزه شرکت‌های خودروساز، خودروهای تولیدی خود را به دو حالت به اینترنت متصل می‌کنند: تجهیز داخلی و اتصال از طریق ابزارهای خارجی هم‌چون گوشی‌های هوشمند. خودروهای متصل از طریق تجهیزات داخلی از یک آنتن داخلی به عنوان تراشه اتصالی برای برقراری ارتباط بهره می‌گیرند و نوع دوم با استفاده از ابزارهایی همچون گوشی‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند.

امروزه یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ها امری رایج شده است و حتی در خودروها نیز به کار گرفته می‌شود. نقشه‌های گوگل و مسیریاب‌ها جای خود را به GPSهای داخلی نصب شده در داشبوردها داده‌اند. اپلیکیشن‌هایی همچون GasBuddy به راننده نشان می‌دهند که کجا می‌تواند ارزان‌ترین سوخت‌گیری را در اطراف خود انجام دهد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید