با نمونه‌هایی از کاربرد فناوری اینترنت اشیا آشنا شوید

دسته بندی:آموزش iot,اخبار,دانش نامه,مقاله زمان انتشار:۱۴ شهریور ۹۷ ۶۰۹۲ بازدید

با نمونه‌هایی از کاربرد فناوری اینترنت اشیا آشنا شوید

اینترنت اشیا گستره وسیعی از اطلاعات و مفاهیم را دربرمی‌گیرد. به‌طور مختصر می‌توان گفت که این عبارت به شبکه اشیای متصل به اینترنت اطلاق می‌شود که به سرعت درحال رشد بوده و می‌توانند با استفاده از سنسورهای نصب شده در داخل تجهیزات، دیتا را جمع‌آوری و مبادله کنند. ترموستات‌ها، خودروها، چراغ‌ها، یخچال‌ها و بسیاری از لوازم خانگی بدین وسیله می‌توانند جزیی از خانواده IoT به شمار روند.

برای تبیین نحوه کار و توضیح کاربردهای اینترنت اشیا در ادامه برخی اپلیکیشن های مربوط به این فناوری و برخی تجهیزات مشخص مرتبط به همراه نمونه‌هایی از کاربرد آنها شرح داده خواهند شد.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا

  1. خانه هوشمند: خانه هوشمند را می‌توان مطرح‌ترین و رایج‌ترین اپلیکیشن IoT درحال حاضر برشمرد چراکه این اپلیکیشن مقرون به‌صرفه‌ترین و قابل دسترس‌ترین اپلیکیشن این حوزه برای کاربران عنوان کرد. صدها محصول مختلف در سطح بازار وجود دارد که کاربران می‌توانند با دستورات صوتی خود آنها را کنترل کرده و زندگی خود را بیش از گذشته با استفاده خدمات و ابازارهای متصل اداره کنند. از جمله این اپلیکیشن ها می‌توان بهAmazon Echo و Nest Thermostat اشاره کرد.
  2. پوشیدنی‌ها: اکنون دیگر ساعت‌ها تنها ابزارهایی برای نشان دادن ساعت نیستند. ساعت هوشمند اپل و سایر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار سبب تغییر این پوشیدنی‌ها به گوشی‌های هوشمند شده‌اند چراکه امکان ارسال پیام کوتاه، برقراری تماس‌های صوتی و کارکردهایی از این قبیل را برای کاربر خود فراهم کرده‌اند. تجهیزات پوشیدنی از قبیلFitbit و Jawboneبه ایجاد تحول عمیق در دنیای ورزش و تناسب اندام کمک بسیاری کرده‌اند چراکه اطلاعات بیشتری پیرامون محیط کار اطراف در اختیار آنها قرار داده‌اند.
  3. فناوری IoT قابلیت تغییر همه شهرها از طریق حل مشکلاتی که هر روزه شهروندان با آنها روبرو هستند را دارد. فناوری IoT با بهره‌گیری از اتصالات و دیتای مناسب قادر است مشکلات ترافیکی را حل کرده و میزان آلودگی، سر و صدای اضافی و جرایم رانندگی را کاهش دهد.
  4. خودروهای متصل: این وسایل نقلیه به قابلیت‌هایی چون دسترسی اینترنتی مجهز بوده و به واسطه چنین قابلیت‌هایی به سایر افراد دسترسی خواهند داشت. برای مثال با استفاده از چنین قابلیت‌هایی این خودروها می‌توانند به شبکه بی‌سیم فعال در خانه یا دفتر کار متصل شوند. اغلب وسایل نقلیه درحال تجهیز شدن به چنین کارکردهایی هستند لذا در آینده نزدیک باید انتظار مشاهده و استفاده از خوردورهای متصل را باید داشته باشیم.

اینترنت اشیا؛ کارکردها و تجهیزات

Amazon Echo- خانه هوشمند:

Amazon Echo از طریق دستیار صوتی خود که Alexa نام دارد فعالیت می‌کند. این وسیله به کاربران امکان می‌دهد برای انجام برخی از امور از دستور صوتی استفاده کنند. کاربران می‌توانند به Alexa بگویند که موسیقی برای آنها پخش کند، گزارشی از وضعیت آب و هوا را برای آنها اعلام کند و یا نتایج مسابقات ورزشی را به اطلاع آنها برساند.

Fitbit One – پوشیدنی‌ها:

وسیله Fitbit One گام‌های کاربر را می‌شمارد. تعداد طبقاتی که وی بالا می‌رود را می‌شمارد، میزان کالری سوزانده شده توسط فرد را اندازه می‌گیرد و در نهایت حتی کیفیت خواب او را نیز ارزیابی می‌کند. این وسیله به‌طور بی‌سیم با تمامی کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند همگام می‌شود و اطلاعات مربوط به تناسب اندام شخص را در جداولی که قابل درک است، ارایه می‌دهد. بدین وسیله کاربر به راحتی از شرایط سلامتی خود آگاه می‌شود.

بارسلون، شهرهای هوشمند:

این شهر اسپانیایی یکی از معروف‌ترین شهرهای هوشمند دنیا است. علت این معروفیت راه‌اندازی چندین طرح IoT بود که به ارتقای سطح پارکینگ‌های هوشمند و محیط زیست هوشمند در این شهر کمک کرد.

AT&T- خودروهای متصل:

اپراتور AT&T در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، ۱٫۳ میلیون خودرو را به شبکه خود افزوده است و بدین ترتیب تعداد کل خودروهای متصل خود را به ۹٫۵ میلیون رسانده است. رانندگان خودروها مشترک خدمات AT&T نبوده و یا هزینه‌ای را به صورت ماهانه برای دریافت خدمات دیتا پرداخت نمی‌کردند تا اپراتور AT&T آنها را جز مشترکین خود به شمار آورد.

خانه های سبز(ZEB)

به طور کلی ، یک ساختمان سبز انرژی لازم برای نیازهای مصرفی سالانه خود را تولید می کند ، در نتیجه نیاز به انرژی های تجدید ناپذیر مانند سوخت های فسیلی را از بین می برد.

اینترنت اشیاء و خانه های نسل جدید

کاربرد IoT در خانه‌های نسل جدید اینترنت اشیاء در واقع مجموعه ای از دستگاه هایی مثل تلفن، کامپیوترها و دیگر وسایل می باشد که بوسیله اینترنت با یکدیگر شبکه  شده‌اند و  IoT تکنولوژی است که امکان ارسال و دریافت خودکار اطلاعات را به دستگاه‌های متصل شده، می‌دهد.  در اینترنت اشیاء [...]

خانه‌های سبز

خانه های سبز(ZEB) ZEB مخفف Zero energy building می باشد.  به طور کلی ، یک ساختمان ZEB انرژی لازم برای نیازهای مصرفی سالانه خود را تولید می کند ، در نتیجه نیاز به انرژی‌های تجدید ناپذیر مانند سوخت های فسیلی را از بین می برد. فواید خانه‌های سبز یا zeb: [...]

کوئیک استارت اینترنت اشیا – ماشین خودران (Autonomous Car)

معرفی رویداد در سال های اخیر دانشمندان و شرکت های فعال در زمینه ماشین های خودران تلاش های زیادی در جهت توسعه تکنولوژی ماشین خودران انجام داده اند. در آینده نزدیک شاهد فروش خودروهای خودران خواهیم بود! کوئیک استارت ماشین خودران رویدادی است که به صورت کاملا عملی نحوه کارکرد […]

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید