کاربرد اینترنت اشیا IOT در بیمه خودرو UBI

دسته بندی:اخبار زمان انتشار:۵ شهریور ۹۷ ۵۵۷۷ بازدید

کاربرد اینترنت اشیا IOT در بیمه خودرو UBI

مشکل اصلی که در این حوزه وجود دارد، این است که در محاسبه نرخ حق بیمه پایه، فقط ویژگی خودرو در نظر گرفته می‌شود و عواملی چون رفتار رانندگی، شرایط آب و هوایی و نوع جاده نادیده گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، این نوع روش در تعیین حق بیمه ناعادلانه است از آن جهت که طیف وسیعی از رانندگان در سطح یکسانی قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در حق رانندگان کم‌ریسک اجحاف شود و رانندگان پر ریسک را منتفع سازد.

کاربرد IoT در بخش بیمه خودرو

شرکت‌های بیمه‌ای در حال حرکت به سوی هوشمندسازی بیمه‌ها و یا بیمه‌های مبتنی بر نوع کاربری (UBI) هستند که مزایای بسیاری را هم برای آنان و هم برای مشتریان به همراه دارد. مهم‌ترین منبع هزینه و درآمد شرکت‌های بیمه از بخش حمل‌ونقل تامین می‌گردد. بنابراین، بهینه کردن روش‌های سنجش رفتار رانندگان در ارزیابی بهتر ریسک‌ها و تعیین دقیق‌تر حق بیمه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، به دلیل مزیت‌هایی که هوشمندسازی بیمه برای مشتریان به همراه دارد، می‌تواند سبب استقبال بیش از پیش آنها به سمت بیمه‌های غیراجباری شود. بر این اساس، نمره رفتار رانندگی باید بر مبنای سابقه و رفتار رانندگی او و نیز فاکتورهای محیطی چون آب‌وهوا تعیین شود. حق بیمه در این نوع بیمه‌ها براساس داده‌های ارسالی از تجهیزات هوشمند قرارگرفته شده در وسیله نقلیه تعیین می‌گردد. این مدل بر اساس یک منطق بسیار ساده استوار است: هر چه رانندگان الگوی رفتاری بهتری داشته باشند، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند.

منافع شرکت‌های بیمه با ارائه خدمات UBI عبارتند از:

  • قیمت‌گذاری دقیق‌ و عادلانه حق بیمه‌ها: نصب تجهیزی درون خودرو و ارسال نتایج تحلیل داده‌ها به شرکت بیمه در جهت ارزیابی بهتر رفتار مشتری و تعیین قیمت‌های حق بیمه متناسب با رفتار راننده
  • ارایه محصولات و خدمات متمایز و شناساندن بهتر برند در میان مشتریان
  • افزایش رضایت و وفاداری مشتریان
  • دریافت اطلاعات دقیق‌تر طی مراحل اولیه صدور بیمه‌نامه
  • افزایش احتمال ارتقاء رفتارهای رانندگی

منافع مشتریان عبارتند از:

  • امکان استفاده از یک بیمه هوشمند جدید متناسب با نیاز و رفتار مشتری
  • تعیین عادلانه‌تر حق بیمه‌ها مبتنی بر روش UBI نسبت به بیمه‌های سنتی
  • افزایش تعداد گزینه‌ها و انواع مختلف بیمه‌ها با قیمت‌های متفاوت
  • افزایش توجیه‌پذیری ردیابی شدن از طریق تجهیزات شرکت‌های مخابراتی یا OEMها برای مشتریان

 

 

منبع: کتاب صنعت بیمه در ایران و فرصت بهره گیری از اینترنت اشیا در آن

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید