معرفی استارتاپ های برتر اینترنت اشیا ایران-استارتاپ نینیکس

استارتاپ نینیکس
دسته بندی:استارتاپ ها زمان انتشار:۱۵ آبان ۹۷ ۸۸۳۵ بازدید

معرفی استارتاپ های برتر اینترنت اشیا ایران-استارتاپ نینیکس

،تیم نینیکس یکی از استارتاپ‌های موفق و فعال حوزه اینترنت اشیا میباشد که توانسته وارد بازار شود و در آینده از این برند بیشتر خواهیم شنید.

ابراهیم برهانی از هم‌بنیانگذاران نینیکس می‌گوید: یکی از مسائلی که به عنوان دغدغه اصلی پیش روی والدین وجود دارد تأمین سلامت نوزاد است، بخصوص نوزادان در ابتدای تولد با توجه به تجربه پایین برخی از والدین ممکن است در شرایطی قرار گیرند که علائم حیاتی آنها دچار تغییراتی شود که در صورت عدم توجه به موقع به آن ممکن موجب آسیب دائمی به نوزاد و یا مرگ نوزاد شود.

  • تیم از کی و چگونه شکل گرفت؟

ایده ساخت ابزاری برای مراقبت از نوزاد در هنگامی که والدین حواسشان به نوزاد نیست از دیدن فیلم ملبورن شکل گرفت و با بررسی بازار محصولات موجود به این نتیجه رسیدیم که نسل قبلی تجهیزات مراقبتی نوزادان دوربین‌ها و پیجرها بودند که با انتقال صدا و تصویر به والدین کمک می کردند در حالی که اگر برای نوزاد مشکل تنفسی یا قطع تنفس بر اثر آپنه رخ بدهد والدین متوجه آن نخواهند شد لذا سنسورها امروزه کاربری بهتری خواهند داشت و در آینده با ترکیب هوش مصنوعی امکان تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های فراهم خواهد شد.

تیم نینیکس از مهرماه سال ۹۵ شروع به فعالیت کرد. در ابتدای جستجو گجت‌های مختلفی رو برای بزرگسالان و در زمینه‌های مختلف پیدا کردیم ولی در حوزه سلامت  نوزادان هیچ محصول و گجتی در داخل بازار داخلی موجود نبود. بعد از اون شروع کردیم به مطالعه بر روی محصولات مشابه خارجی و از طریق سایت کیک استارتر با گجت‌های هوشمندی در حوزه نوزادان که بصورت کرادفاندینگ در حال جذب سرمایه بودند آشنا شدیم. محصولاتی که ارائه شده بود همه در قالب کارهای استارتاپی در خوزه اینترنت اشیا بود و هنوز هیچ کدام به تولید نهایی و انبوه نرسیده بودند .

مشغول  بررسی بازار پیش رو شدیم و با توجه به بازار خوبی که پیش روی خودمون دیدیم و همچنین پتانسیل بالا تیم، خیلی جدی به ادامه ی مسیر پرداختیم. تعدادی از نمونه محصولات خارجی که وجود داشتند را از کشورهای مختلف مثل آمریکا، کره‌جنوبی و چین خریدیم و شروع به فیدبک گرفتن این محصولات از کاربران داخلی کردیم.

این محصولات را به خانواده‌ها، پزشکان، فروشنده‌های سیسمونی، داروخانه‌ها و …. ارائه دادیم و ازشون خواستیم با نرم‌افزارهای محصول کارکنند در نتیجه  حسی که نسبت به محصول داشتند رو جمع بندی کردیم و محصولی ایده آلی که امکان مانیتور کردن وضعیت تنفس و دمای بدن نوزاد داشته باشد را شروع به طراحی کردیم.

  • کی شروع به تولید محصول خودتون کردید؟

تیم ما خیلی سریع پیشرفت کرد، همون سال ۹۵ ما ۵  نمونه اولیه از محصول را در داخل تولید کردیم و با پرینت ۳بعدی مونتاژ کردیم .بخشR&D تیم به خوبی کار می‌کرد ولی ما به قالب‌سازی نیاز داشتیم، نیاز بود که محصول نهایی لوکس، قابل اعتماد و مشتری‌پسند باشد و این سخت‌ترین بخش طراحی یک گجت هوشمند در حوزه اینترنت اشیا است زیرا طراحی صنعتی مناسب و ساخت یک قالب مشتری‌پسند بسیار مهم است و چون ما هنوز سرمایه‌گذار نداشتیم رفتن به سمت ساخت قالب کار سختی بود.

  • چرا سرمایه گذار نگرفته بودید؟

برای اینکه بتوانیم با سرمایه گذار کار کنیم و جذب سرمایه‌ کنیم لازم بود که محصول ما تاییده بگیرد لذا با مرکز طب کودکان آشنا شدیم و با معاونت ریاست جمهوری و دانشگاه تهران ارتباط گرفتیم و محصولمون را در مرکز طبی کودکان تهران تحت نظر پزشکان این مرکز تست کردیم و تاییده عملکرد گرفتیم، پس از اون موفق شدیم با سرمایه‌گذاران زیادی جلسه داشته باشیم و درمذاکرات حرفی برای گفتن داشته باشیم. بعد از انجام سرمایه گذاری ما توانستیم در عرض ۶ ماه قالب مد نظرمون را برای تولید نهایی بسازیم که با توجه به اندازه بسیار کوچک نینیکس کار بسیار سختی بود.

در کنارش ما تولید بردهای الکترونیکی را هم آغاز کردیم و طی یک فرایند یک ساله محصول تعداد مناسبی از محصول نهایی آماده شد. یعنی در اردیبهشت ۹۶ محصول تست ما آماده شد و یک سال بعد نمونه نهایی آن را عرضه کردیم. البته ما تا نهایی شدن مدل نهایی محصول، با قالب‌های قبلی محصول را ارائه و فروخته بودیم و در زمینه مارکتینگ برنامه‌های زیادی را پیش بردیم و ارتباطات خودمون را با بازار و مشتریان از دست ندادیم و با پزشکان و فروشگاه‌های زیادی آشنا شدیم.

  • برتری شما نسبت به رقبا چی بود ؟

همونطور که گفتم اولا ما محصولات مشابه رو تهیه و تست کردیم و فقط  سه عدد محصول عرضه شده درست کار می‌کردند و بقیه آنها مشکل داشت و اطلاعات را اشتباهی ارسال می‌کردند. دوما اینکه ما محصول رو مطابق راحتی و فیدبکی که از کاربر گرفتیم ساختیم که بتوانند به آسانی با محصول کار کنند وسوم اینکه محصولات مشابه مشکل نگهداری باطری وجود داشت که ما این مشکل را حل کردیم.

مهمترین مزیت ما نسبت به رقبا قیمت بسیار پایین‌تر و دقت بالای اندازه‌گیری است.

  • تیم نینیکس چطوری شکل گرفت؟

اعضای اصلی تیم همگی دانشجوهای برق ورودی ۸۷  و ۸۹ دانشگاه امیرکبیر هستند که بعد از پایان تحصیل، تیم نینیکس را تشکیل داده  و به مرور با توجه به نیاز کار به شبکه و نرم افزار‌، دانشجوهایی که تو این زمینه تحصیل می‌کردند از دانشگاه‌های دیگر به تیم اضافه شدند.

  • چه چالش‌هایی در این مسیر داشت ؟

ما هم مثل سایر استارتاپ‌ها، با چالش‌های زیادی روبرو بودیم، یکی از اینها برنامه‌ریزی بر روی قیمت محصول بود. در ابتدای کار و با توجه به هزینه سخت‌افزار و غیره قیمت مناسبی برای محصول بدست آمد ولی به مرور زمان و با توجه به افزایش ارز و اینکه تمام قطعات از خارج وارد می‌شوند، قیمت تمام شده برای محصول افزایش پیدا کرد.

دومین چالشی که ما داشتیم اینکه آن زمان که ما شروع بکار کردیم ، مشاورین و منتورهای تخصصی سخت‌افزار در حوزه اینترنت اشیا پیدا نکردیم که ازشون کمک بگیریم و مشکلاتمون رو خودمون حل می‌کردیم و همین باعث شد سرعت کمی در ابتدای فعالیت کم باشد.

  • طی فعالیت تون در مسابقه های مختلف شرکت کردید که ایده خودتون رو ارائه بدید ؟

بله. ما تو مسابقات زیادی شرکت کردیم. دو سال پیش در مسابقه ای که درآزمایشگاه آیوتیک( مرکز نوآوری اینترنت اشیا ایران) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، شرکت کردیم و مقام اول را هم کسب کردیم. همچنین میتونم به startup boot camp London  اشاره کنم که در بین ۲۰۰ تیم حاضردر مسابقه، جز ۱۰ تیم برگزیده قرار بگیریم و برای بخش دوم مسابقه هم، برای سرمایه گذاران این مسابقه  که در شهر لندن حضور داشتند ارائه دادیم و با آنکه تواسنتیم نظر مساعد آنان را جذب کنیم و اما بعلت اینکه تمام اعضای تیم امکان خروج از کشور را برای حضور در دوره منتورینگ و سرمایه گذاری در انگلیس نداشتند نتوانستیم از این موقعیت استفادده کنیم.

همچنین ما جز ۲۰ استارت آپی بودیم که از اتاق بازرگانی برای شرکت در  نمایشگاه GITEX  Dubai  در سال ۲۰۱۷ معرفی شدیم ، آنجا هم ارائه خوبی داشتیم ولی باز هم با مشکل حضور تیم جهت همکاری در آنجا روبه شدیم که این باعث شد که نتونیم با سرمایه گذاران همکاری داشته باشیم.

  • با توجه به شرایط فعلی چه برنامه ای برای توسعه کارتان و به دست گرفتن بازار دارید؟

ما در حال اندازه گیری کشش محصول با قیمت و امکانات جدید هستیم و در صورت سنجش صحیح می‌توانیم با سرمایه گذاران برای راندهای بعد مذاکرات خوبی داشته باشیم و برای توسعه نینیکس و دیگر گجت‌هایی که در دست طراحی داریم، اقدام کنیم.

  • برای سایر تیم هایی که قصد فعالیت در این حوزه و کار تیمی دارند چه توصیه ای دارید؟

هرچند داشتن ایده خوب و بازار مناسب مهم است، اما داشتن یک تیم خوب و کامل با روحیه کار تیمی  که توانایی طراحی و توسعه محصول، فروش و جذب سرمایه گذار داشته باشد، بسیار مهم است. تیمی که در شرایط کنونی بتواند مدت لازم را با کمترین هزینه‌ها برای رسیدن به محصول اولیه متعهد باقی بماند و در بازه معقول برای ایده محصول اولیه را طراحی کند و به خوبی برای سرمایه گذاران ارائه کند مهمترین ویژگی برای یک استارتاپ موفق در سال اول است.

۲۰ استارتاپ برتر اروپایی در حوزه اینترنت اشیا-قسمت دوم

DecaWave (دوبلین)   این شرکت که در سال 2004 توسط Michael McLoughlin راه‌اندازی شد، در شهر دوبلین قرار دارد و طی چند سال قبل، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و به یکی از شرکت‌های برتر در بازار تجهیزات نیمه‌هادی در جهان تبدیل شده است. این شرکت، تجهیزات و دستگاه‌هایی بی‌سیم [...]

رتبه جهانی ایران در کارآفرینی نوپا و استارتاپ ها

بر اساس پژوهش‌های میدانی و ارزیابی‌های انجام‌شده از سوی مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات، در یک کسب‌وکار در حال توسعه به طور متوسط هفت نفر متخصص مشغول به کار هستند و تعداد درخور توجهی نیز به‌طور غیرمستقیم در جریان فعالیت آن حضور دارند. […]

موانع داخلی موفقیت استارتاپ ها در ایران

یکی از دلایل اهمیت بالای استارتاپ‌ها در کشورهای مختلف، نقش آنها در اقتصاد کشورها و ایجاد مشاغل جدید است. برای مثال، در استرالیا این حوزه، بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران دولت قرار گرفته است، چراکه پیش‌بینی کرده‌اند در دو دهه آینده، استارتاپ‌های حوزه فناوری در حدود ۵۴۰هزار شغل جدید در استرالیا […]

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید