کاربرد اینترنت اشیا در کمک‌های انسان دوستانه

دسته بندی:مقاله زمان انتشار:۲۹ مرداد ۰۲ ۲۰۷ بازدید

کاربرد اینترنت اشیا در کمک‌های انسان دوستانه

 

کمک‌های انسان دوستانه برای نجات جان انسان‌ها، کاهش رنج و حفظ کرامت انسانی در طول بحران‌ها و بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی و همچنین برای پیشگیری و تقویت آمادگی برای چنین موقعیت‌هایی در نظر گرفته شده است. نیاز به چنین کمک‌هایی با توجه به چالش‌های مختلف و رشد جمعیت در حال افزایش است. راه‌حل‌های اینترنت اشیا می‌توانند زمان و موقعیت خطرات را شناسایی کنند و موجب بهبود واکنش‌ها برای مقابله با آن‌ها بشود. این نوع راه‌حل‌ها برای بسیاری از سازمان‌های مدیریت بحران قابل استفاده است. سیستم های هشدار اولیه (Early warning systems) یکی از نقاط کاربردی اینترنت اشیا در راستای مدیریت بحران است.

سیستم‌های هشدار اولیه (Early warning systems)

با پیشبینی، رصد و ارزیابی خطرات توسط سیستم‌های EWS، اطلاعات برای اقدامات قبل و یا بعد سوانح جمع‌آوری می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هر چه خطرات زودتر و دقیق‌تر شناسایی شود احتمال مشکلات ناشی از آن‌ها کاهش می‌یابد. این نوع راه‌حل‌ها بیشتر برای شناسایی مخاطرات طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌فشان، طوفان و … کاربرد دارد. راه‌حل‌های اینترنت اشیا را می‌توان با EWS ادغام کرد تا اطلاعات دقیقی در مورد طیف وسیعی از پارامترها، از جمله انتشار CO2، میزان لرزش، میزان بارندگی، رطوبت خاک و… جمع‌آوری کرد. این داده‌ها، توسط شبکه‌های بی‌سیم به یک پلتفرم اینترنت اشیا متصل می‌شود و پس از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، خطرات را شناسایی و هشدارهای لازم ارسال می‌شود.

الزامات کلیدی در سیستم‌های EWS

  1. قابلیت اطمینان

مهم‌ترین نکته در سیستم‌های EWS ، قابلیت اطمینان آن‌ها است. سخت‌افزار استفاده شده در این سیستم‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که در شرایط آب ‌و هوایی مختلف مقاوم باشد.

  1. عمر باتری

حسگرهای استفاده شده در چنین سیستم‌هایی معمولا در مکان‌هایی نصب می‌شود که دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است و تعویض باتری آن‌ها نه آسان است و نه توجیه اقتصادی دارد. در این سنسورها معمولا از سلول‌های خورشیدی به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌شود.

  1. پوشش

به دلیل این‌ که، راه‌حل‌های این حوزه در یک منطقه جغرافیایی بزرگ، برای نظارت بر شرایط و گزارش زلزله، سونامی و … نصب می‌شوند به یک شبکه ارتباطی دوربرد و قوی نیاز است.

  • نمونه اجرایی

Lumkani یک شرکت آفریقای جنوبی است که یک EWS نوآورانه را توسعه داده است. این شرکت از اینترنت اشیا برای مقابله با چالش‌های آتش‌سوزی در سکونتگاه‌های غیررسمی شهری استفاده می‌کند. در این راه‌حل، بیش از ۲۰۰۰۰ حسگر آتش سوزی در داخل خانه‌ها در سراسر آفریقای جنوبی به صورت رایگان نصب شده است. حسگرها خطر آتش سوزی را از طریق زنگ هشدار کاهش می‌دهند. این برنامه، امکان نظارت مستقیم و ارائه هشدارهای پیامکی به ساکنان و همسایگان آن‌ها و امکان اطلاع رسانی فوری آتش‌نشان را فراهم می‌کند.

 

منابع:

  • GSMA, “Mobile for Humanitarian Innovation Annual Report,” 2022.
  • a. Amaliya V.F., “Development of IoT-Based Volcano Early Warning,” 2021.
  • B. e. al., “Underground LoRa Sensor Node for Bushfire Monitoring. Fire Technology,” 2022.
  • &. H. E. Aranda, “Early Warning Systems in the Philippines: Building resilience through mobile and digital technologies,” 2022.

 

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید