گزارش لیگ دوره ی ششم

ششمین دوره لیگ اینترنت اشیا به کار خود پایان داد

ششمین دوره لیگ اینترنت که به همت گروه علمی-تحلیلی طیف، فروم اینترنت اشیا و مرکز نوآوری اینترنت اشیا، با برگزاری مراسم اختتامیه در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به کار خود پایان داد.

اختتامیه لیگ اینترنت اشیا

در روز فینال، که یک روز قبل از اختتامیه برگزار شد، دوازده تیم برگزیده مرحله مقدماتی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت چهار تیم به‌عنوان برگزیدگان نهایی رویداد معرفی شدند و در روز اختتامیه از آن‌ها تجلیل به عمل آمد.

ششمین دوره لیگ اینترنت اشیا با چشم‌انداز شکل‌دهی اکوسیستم استارتاپی کشور در حوزه اینترنت اشیا و با اهدافی چون تمرکززدایی فعالیت‌ها از تهران، ایجاد فرصت دیده‌شدن برای تیم‌های سراسر کشور به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار و کمک به توسعه استارتاپ‌ها فعالیت خود را با فراخوان اولیه در شهریور سال گذشته آغاز نمود و در تیرماه سال جاری به کار خود پایان داد.

در این دوره از رویداد ۸۸ تیم از سراسر کشور ثبت‌نام اولیه را انجام دادند که پس از غربالگری، ارزیابی اولیه و دسته‌بندی تیم‌ها بر اساس منطقه ثبت‌نامی، رویداد منطقه‌ای طی یک هفته از ۱۳ تا ۲۰ تیر و به‌صورت آنلاین برگزار گردید.

تیم‌ها در ۶ منطقه تهران، مرکز (شامل استان‌های اصفهان، فارس و کرمان)، شرق (شامل استان‌های خراسان، سمنان و گلستان)، غرب (شامل استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، خوزستان و هرمزگان)، شمال (شامل استان‌های گیلان، مازندران، البرز و قم) و سیستان و بلوچستان با یکدیگر به رقابت پرداختند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یکی از نکات برجسته این دوره از رویداد در مقایسه با دوره‌های گذشته پراکندگی جغرافیایی گسترده‌تر تیم‌ها بود. همچنین از برخی از استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان و کرمان برای نخستین بار حضور قدرتی از توانایی تیم‌های خود را در لیگ ششم به نمایش گذاشتند.

نکته دیگر متمایزکننده این رویداد تنوع قابل توجه تیم‌ها در دسته‌بندی موضوعی و حوزه‌های فعالیت بود، به‌طوری که در غالب زیرمجموعه‌های حوزه اینترنت اشیا شامل کشاورزی هوشمند، سلامت هوشمند، صنعت هوشمند، شهر و خانه هوشمند، حمل‌ونقل و لجستیک هوشمند تقریبا تعداد قابل‌توجهی از تیم‌ها حضوری پررنگ داشتند.

حامیان رویداد

در نهایت پس از برگزاری رویدادهای منطقه‌ای، دوازده تیم در روز فینال حاضر شده و مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند. ارزیابی‌ها توسط نمایندگانی از حامیان رویداد صورت گرفت. توان‌مندی و ترکیب مناسب اعضای تیم‌ها، ارزش‌آفرینی و رویکرد مسئله‌محور و پاسخ به نیاز مخاطبان،‌ شناخت کافی از بازار و رقبا، مدل تجاری مناسب و ارائه صحیح ایده محورهای اصلی معیار ارزیابی تیم‌ها را شکل می‌دادند.

همراه اول، ایرانسل، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، پارک علم و فناوری استان سمنان، پلتفرم ۱۰۰ استارتاپ، اتاق بازرگانی تهران، راه پرداخت، عصر تراکنش، کارنگ، دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی‌پور تهران و شتاب‌دهنده اسمارتک حامیان مادی و معنوی این دوره از رویداد بودند.

تیم های برتر

گلاک (گلستان)، لینگو (سمنان)، رابین (سیستان و بلوچستان)، کوپال (تهران)، نادین (خراسان رضوی)، آی‌چین (تهران)،‌ همتای هوشمند آینده (فارس)،‌ پنتوم (البرز)،‌ داتیس (خراسان رضوی)، اسپینر (اصفهان)، رامونا (سیستان و بلوچستان) و ره‌افزایان صنعت (اصفهان)

در نهایت تیم‌ گلاک مقام اول، لینگو مقام دوم و تیم های رابین و کوپال مشترکا مقام سوم را کسب نمودند. در انتهای رویداد نیز توافق‌های اولیه سرمایه‌گذاری از سوی حامیان لیگ ششم اینترنت اشیا، بر ایده‌ها و محصولات برخی تیم‌ها صورت پذیرفت

جهت ثبت‌نام کلیک کنید