فناوری ۵G و تأثیر آن بر اینترنت اشیا

دسته بندی:مقاله زمان انتشار:۸ شهریور ۰۲ ۲۰۱ بازدید

فناوری ۵G و تأثیر آن بر اینترنت اشیا

هر روز، دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IoT) در حال افزایش هستند. در چنین وضعیتی یک شبکه با کیفیت و سریع برای حفظ تقاضا ضروری است. فناوری ۵G یک فناوری شبکه سلولی با کیفیت بالا است که می‌تواند این نیاز را برآورده کند. ۵G به نسل پنجم شبکه‌های سلولی اشاره دارد. این فناوری می‌تواند سرعت چندین گیگابیت بر ثانیه را با تأخیر کم ارائه دهد. یک شبکه ۵G از قابلیت اطمینان بسیار خوبی برخوردار است و از تعداد کاربران بیشتری نسبت به نسل فعلی پشتیبانی می‌کند.

تاثیر ۵G بر اینترنت اشیا

۵G یک رسانه ارتباطی سریع را فراهم می‌کند که در آن می‌توان انتظار سرعت تا چند گیگابیت در ثانیه داشت. در نتیجه، دستگاه‌ها می‌توانند کارها را سریع‌تر هماهنگ و به انجام برسانند. علاوه بر این، از یکی دیگر از مزیت‌های شبکه نسل پنجم، تأخیر بسیار کم آن است. طبق گفته Verizon، استقرار اولیه ۵G تأخیر ۳۰ میلی ثانیه را نشان داده است که به استفاده از دستگاه های IoT برای انجام کارهای ظریف مانند جراحی کمک می‌کند. در نهایت، از آنجایی که ۵G پهنای باند بالایی دارد، می‌توان دستگاه‌های بیشتری را بدون افت کیفیت به آن متصل کرد.

چالش های اینترنت اشیا در ۵G

۵G در واقع تأثیر بسیار زیادی بر نحوه عملکرد صنایع خواهد داشت. با این حال، چالش‌های زیادی وجود دارد که محققان باید قبل از اجرای کامل به آن‌ها بپردازند.

  • از آنجایی که فناوری ۵G از امواج کوتاه استفاده می‌کند، به سلول‌های نزدیک به هم نیاز دارند. این بدان معناست که برای شبکه ۵G به دکل‌های بیشتری نیاز است.
  • به دلیل این که بسیاری از اجزای ۵G مجازی خواهند بود، خطرات امنیتی نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، افزایش کاربران در یک شبکه به اقدامات امنیتی شدیدتری نیاز دارد.
  • هزینه پیاده سازی دستگاه‌های شبکه جدید بسیار بالا و به تجهیزات بیشتری نیاز است.

 

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا ۵G

  • مردم می توانند از شبکه ۵G IoT برای پارک خودروهای خود بدون گشت زدن برای جای پارک استفاده کنند.
  • کشاورزان می‌توانند از شبکه اینترنت اشیا برای نظارت بر محصولات کشاورزی، دام و کنترل تجهیزات از راه دور بهره‌مند شوند.
  • به پزشکان این توانمندی را می‌دهد که از راه دور با تجهیزات با تأخیر کم جراحی را انجام دهند.
  • تأخیر کم نیز می‌تواند امکانات سرگرمی را بهبود بخشد. برای مثال، می‌توان برخی بازی‌ها را بدون نصب آن‌ها بازی کرد.
  • مردم می توانند خانه‌های خود را در حالی که در تعطیلات هستند کنترل و نگهداری کنند.

 

استفاده از اینترنت اشیاء ۵G و فرصت‌های تجاری

نمونه‌های زیر زیر برخی از موارد استفاده است که صنایع می توانند کسب و کار خود را بهبود بخشند:

  • حسگرهای اینترنت اشیا ۵G می‌توانند به ماشین‌ها و ابزارها برای نظارت بر وضعیت سلامت آن‌ها متصل شوند و باعث افزایش بهره‌وری بشوند. کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به سطوح روغن، خروجی‌های الکتریکی، دما و سرعت را بدون توقف تولید جمع آوری کنید.
  • صنایع می‌توانند از وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار و ربات‌های متحرک برای خودکارسازی تولید و تحویل استفاده کنند و باعث کاهش هزینه و زمان شوند.
  • فناوری ۵Gاینترنت اشیا بازارهایی را برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء مرتبط با سلامت باز خواهد کرد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از فناوری IoT  ۵Gبرای نظارت بر وضعیت بیماران خود استفاده کنند.
  • شهرها هوشمند می‌شوند. شبکه‌های اینترنت اشیا ۵G می‌توانند سیستم‌های HVAC، سطح آب و تمیزی و… را نظارت کنند. بنابراین، بازار دستگاه های نظارتی گسترده‌ای وجود خواهد داشت.
  • صنایعی که بر روی هوش مصنوعی متمرکز شده‌اند نیز از دستگاه‌های ۵G IoT بهره‌مند خواهند شد. آنها اکنون می توانند هوش مصنوعی خود را به طور یکپارچه با دستگاه های IoT ادغام کنند.

در حال حاضر، جهان بیش از چهارده میلیارد دستگاه IoT دارد. این دستگاه‌ها تاثیر بسزایی در اقتصاد دارند. برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا و موارد استفاده که در بالا اشاره شد، استانداردهای زندگی را بهبود می‌بخشد و باعث ایجاد تغییرات زیادی در روند زندگی انسان‌ها می‌شود.

منبع: موسسه STL

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید