هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

دسته بندی:مقاله زمان انتشار:۲۲ شهریور ۰۲ ۲۰۲ بازدید

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا دو مورد از پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر هستند. اینترنت اشیا با کاهش هزینه سنسورها، افزایش تعداد دستگاه‌های متصل و پیشرفت هوش مصنوعی تقویت شده است. با ترکیب اینترنت اشیا(IoT) و هوش مصنوعی(AI)، فناوری ترکیبی AIoT به وجود می‌آید. هوش مصنوعی در AIoT نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند زیرا بدون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل و مقدار زیادی داده خام خواهد بود. هوش مصنوعی همه این داده‌ها را تفسیر و آن‌ها را به اطلاعات مفید تبدیل می‌کند. AIoT این پتانسیل را دارد که صنایع و جامعه را متحول کند.

مزایای هوش مصنوعی در سیستم‌های اینترنت اشیا

اینترنت اشیا برای اتصال افراد و اشیا، جهت بهبود کارایی آن‌ها طراحی شده است و هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر و با دقت بیشتر نسبت به انسان تصمیم‌گیری کنند. بنابراین زمانی که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هم ترکیب شوند می‌توانند زیرساختی ایجاد کنند که با تجزیه و تحلیل داده‌ها، تصمیمات بهتر و پیشبینی‌های دقیق‌تری در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند. برخی از مزایای چنین سیستمی به شرح زیر است:

  1. اتوماسیون پیشرفته

سیستم‌های اینترنت اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به روش‌های مختلف به بهبود اتوماسیون کمک کنند. به عنوان مثال اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را از چندین وسیله متصل جمع‌آوری کند و پس از آن توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا هر دستگاه و حسگر به بهترین حالت مدیریت ‌شود. هنگام استفاده از این اتوماسیون، در زمان و منابع صرفه‌جویی خواهد شد.

  1. مقیاس پذیری و انعطاف پذیری

یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی با سیستم های IoT این است که باعث ایجاد مقیاس پذیری و انعطاف پذیری می‌شود. سیستم‌های سنتی به دلیل ماهیت سخت‌افزاری، در هنگام نیاز به اعمال تغییرات در بخش‌های مختلف، دارای محدودیت‌هایی هستند. اما سیستم‌های اینترنت اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی به راحتی می‌توانند با تغییرات سازگار شوند، زیرا مبتنی بر نرم‌افزار هستند و به لطف محاسبات ابری و فناوری‌های هوش مصنوعی، مقیاس‌پذیری بالاتری دارند. این امر باعث می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند به سرعت عملیات خود را بسته به تقاضای مشتری یا تغییرات بازار، بدون نیاز به هزینه‌های زیاد برای ارتقاء سخت‌افزار فیزیکی، مقیاس‌بندی کنند.

  1. پیش بینی‌های دقیق‌تر و اقدامات پیشگیرانه

به لطف حسگرهای یکپارچه در یک سیستم اینترنت اشیا، همراه با الگوریتم‌های تحلیلی هوش مصنوعی، کسب‌وکارها می‌توانند پس از تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های جمع‌آوری شده، به اطلاعات بلادرنگ درباره روند رفتار مشتری دسترسی پیدا کنند.  علاوه بر این الگوریتم‌های پیشبینی کننده هوش مصنوعی، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا قبل از ایجاد مشکل برای کسب‌و‌کار به نیاز‌های مشتری رسیدگی کنند.

  1. اتوماسیون هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) یک فناوری قدرتمند است که توانایی متحول کردن مشاغل و جامعه را دارد. این فناوری می‌تواند به سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای افزایش کارآمدی و کسب رضایت مشتریان کمک کرده و فرصت‌های جدیدی را فراهم کند. با این حال، حجم زیاد داده‌ها در این فناوری یکی از چالش‌های مهم است اما اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بخشی از این چالش را رفع کند و برنامه‌های کاربردی هوشمندتر و کارآمدتر ایجاد کند که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  • تشخیص ناهنجاری‌های سیستم با استفاده از اتوماسیون هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی
  • بهینه سازی عملکرد شبکه با استفاده از پیش‌بینی کردن زمان تعمیر و نگهداری
  • بهبود تصمیم‌گیری از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین
  • افزایش امنیت با استفاده از تجزیه و تحلیل و تشخیص ناهنجاری

منبع:  موسسه Technology Org

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید