سهم درآمدی بخش‌های مختلف اکوسیستم اینترنت اشیا

دسته بندی:دانش نامه,مقاله زمان انتشار:۲۵ مرداد ۰۲ ۲۰۱ بازدید

سهم درآمدی بخش‌های مختلف اکوسیستم اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT)، از یک اکوسیستم پیچیده‌ شامل لایه‌های مختلف تشکیل شده است. در این اکوسیستم، داده‌ها از طریق یک شبکه سیمی یا بی‌سیم منتقل می‌شوند. این فناوری در دهه گذشته توسعه سریعی داشته و با توجه به گسترش دامنه کاربردهای این فناوری، پیشبینی می‌شود تعداد دستگاه‌های متصل به شکل تصاعدی افزایش یابد. به دلیل وجود لایه‌ها و بخش‌های مختلف در اکوسیستم اینترنت اشیا، کسب‌وکار‌های زیادی در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هر یک از آن‌ها، سهم درآمدی متفاوتی دارد. آگاهی از سهم درآمد هر بخش‌ می‌تواند دید جامعی به بازیگران این فناوری بدهد. در این گزارش به بخش‌های اصلی، که شامل موارد زیر است پرداخته می‌شود.

  • شبکه
  • سخت‌افزار
  • پلتفرم
  • خدمات حرفه‌ای

با تفکیک لایه‌های مختلف ایترنت اشیا می‌توان فرصت‌های درآمدزایی در این اکوسیستم را شناسایی کرد. سهم‌های درآمدی که در ادامه محاسبه شده، بر اساس ارزش‌های جهانی است. این بدین معناست که درآمد در هر کشور با توجه به ساختار هزینه، راه‌حل‌ها و لایه‌های مختلف می‌تواند متفاوت با این آمار باشد.

 

  • پلتفرم

پلتفرم بیشترین سهم از درآمد را در اکوسیستم اینترنت اشیا را دارد. این بخش حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از درآمد اکوسیستم را به خود اختصاص داده است. لایه پلتفرم، مبتنی بر نرم‌افزار است به همین دلیل می‌تواند در بازارها و کاربرد‌های مختلف به مشتریان ارائه شود. برای مثال می‌توان به پلتفرم  Azure IoT اشاره کرد که در بخش‌های تولید، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، لجستیک و سایر بخش‌های عمودی قابل استفاده است.

  • شبکه

سهم درآمدی شبکه ارتباطی در اکوسیستم اینترنت اشیا کمتر از ۱۰ درصد است به طوریکه میانگین درآمد شبکه به ازای هر دستگاه سلولار به رقم ۱ تا ۲٫۵ دلار در سال در اکثر بازارهای جهانی کاهش یافته است.

  • سخت افزار

هزینه سخت‌افزار بسته به نوع کاربرد و الزمات می‌تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین کمتر از ۱۵ درصد محاسبه شده است. هزینه برای دستگاه‌های ساده مانند ردیاب‌ها که فقط از چند حسگر ساده تشکیل شده پایین و در دستگاه‌های پیچیده که به استاندارد‌های سختگیرانه و قابلیت پردازش داده‌ها نیاز دارد بسیار بالا است.

  • خدمات حرفه‌ای

خدمات حرفه‌ای مانند یکپارچه سازی سیستم، استراتژی و مشاوره حدود یک چهارم از درآمد را به خود اختصاص می‌دهد. این خدمات در بخش‌های پیچیده ارائه می‌شود و برای ارائه آن نیاز به تخصص بالا و استقرار فناوری اینترنت اشیا در مقیاس بزرگ است.

منبع:

  • GSMA, “IoT for Development: Use cases delivering impact,” 2023.
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید