ایجاد شبکه اینترنت اشیا (IoT) در زیر آب

دسته بندی:دانش نامه زمان انتشار:۲۲ تیر ۹۸ ۵۳۰۴ بازدید

ایجاد شبکه اینترنت اشیا (IoT) در زیر آب

شرکت انگلیسی WFS نزدیک به یک دهه در حوزه ارائه شبکه های بی سیم در زیر دریا فعالیت می کند. این شرکت اعلام کرده است که اخیرا درخواست های متعددی از شرکت های نفت و گاز و شهرهای هوشمند در راستای ارائه سرویس های نظارتی در سراسر اقیانوس داشته است. از اینرو تکنولوژی جدیدی برای کاربردهای نظارتی در اقیانوس ها معرفی کرده است.

این تکنولوژی اگر در زیر زمین پیاده سازی شود Terretooth و در صورت پیاده سازی زیر آب دریا Seatooth نامیده می شود. فرکانس مورد استفاده در این تکنولوژی از ۱ مگاهرتز تا حدود ۲٫۵ گیگا هرتز بسته به نوع کاربرد متغیر است.

چالش های بسیاری در زمینه ارسال اطلاعات بی سیم در زیر زمین و در آب وجود دارد. در آب به طور مثال، امواج رادیویی دچار مشکل می شوند. هرچه طول موج بیشتر باشد، فرکانس ارسالی کمتر شده و درنتیجه بهتر از موانعی مانند دیوار، صخره و آب عبور می کند. به همین دلیل فرکانس های میانی مانند فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز برای اپراتورهای تلفن همراه بسیار ارزشمند است زیرا می توانند تا مسافت بیشتری را پوشش دهی کنند. و به علاوه به همین دلیل مباحث حال حاضر در مورد تکنولوژی ۵G در مورد موج های میلیمتری با فرکانس های بالا است که نیازمند ایستگاه های پایه بسیار زیادی است. زیرا این فرکانس ها نمی توانند مسافت زیادی را بپیمایند.

در نتیجه زمانی که داده را در داخل زمین و یا زیر آب ارسال می کنند ، نیازمند فرکانس های بسیار پایین هستند. این شرکت انگلیسی مدلی را پیاده سازی کرده است که می توانند داده های اولیه را بر بستر دریا و تا ۳۰-۴۰ متر زیر آب انتقال دهند. اگر این داده ها نزدیک به سطح آب منتقل می شوند ، می توانند در هوا نیز منتشر شده و تا ۱-۲ کیلومتر را طی کنند.

این شرکت همچنین سنسورهایی منطبق با شرایط خاص دریایی را نیز تولید کرده است. این سنسورهای توانایی انجام پردازش های یادگیری ماشین را نیز دارند.  این مدل به سیستم  سنسورها اجازه می دهد که شرایط موجود را شناسایی کرده و با توجه به شرایط سازگاری را ایجاد نماید.

عمر باطری این سسنسورها با توجه به شرایط استفاده تا ۳۰ سال نیز برآورد شده است که در شرایط زیر آب به نظر مدل بسیار خوش بینانه ای می آید. اما توانایی انتقال داده ها به صورت بی سیم و پردازش برخی از داده ها در پلت فرم اقیانوس، سبب تغییر در اقتصاد عملیات حفاری دریایی می شود.

تکنولوژی های سیمی علاوه بر هزینه بالا نیازمند نیروی انسانی زیادی برای اتصال هستند ،به علاوه سیم ها در هوا و آب های شور دچار زنگ زدگی شده و ممکن است توسط حیوانات نیز جویده شوند و با توجه به اینکه شرکت های بزرگ علاقه مند به نظارت پیوسته بر ماشین آلات و عملیات حفاری هستند استفاده از تکنولوژی های بی سیم به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

 

منبع

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید