سه قانون طلایی در اینترنت اشیا

دسته بندی:اخبار زمان انتشار:۳ شهریور ۹۷ ۵۲۹۰ بازدید

سه قانون طلایی در اینترنت اشیا

قانون اول : انحصار ممکن نیســت، مشارکت کنید: بر خلاف زیرساخت ها و شبکه­ های سنتی ارتباطی که اغلب در چند بازیگر کلیدی منحصر می­شــوند، اینترنت اشیاء گزینه­ های زیادی برای توسعه فعالیت­های خود در اختیار دارد. از طرف دیگر فعالیت­های جزیره ­ای در حوزه اینترنت اشــیاء چه در بخش سیاستگذاری و تنظیم مقررات، چه در زمینه فناوری، نوآوری و توســعه محصول و چه در زمینه تحریک تقاضا و گســترش بازار به نتیجه مطلوب نمیرسد. مثلاً سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (برخلاف فناوری­های حوزه ارتباطات) به تنهایی نمی­تواند مسایل مقرراتی حوزه اینترنت اشیاء را حل کند. به همین ترتیب در دیگر زمینه­ها نیز بیشــتر از گذشــته لزوم همکاری و مشارکت دیده می­شود و راهکارهای انحصارگرایانه قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

قانــون دوم:  فرصت­ها میگذرد، عجلــه کنید: محصولات توسعه یافته در اینترنت اشیاء، اغلب مبتنی بر ترکیب خلاقیت در بکارگیری تجهیزات سخت­افزاری و نرم­افزاری برای ارایه ارزش­افزوده مورد نیاز بازار است که سرعت ایده­پردازی و تولید و عرضه محصول بسیار مهم است. درحال حاضر به جرات میتوان گفت که کشور ما در این حوزه فاصله چندانی با کشورهای توسعه­یافته ندارد اما اگر در بسترسازی ملی، سرمایه­گذاری و نیز توسعه محصولات مورد نیاز تعلل شود، بیم آن می­رود بازاری وسیع و کسب­وکاری پرسود برای شرکت­های خارجی فراهم شود. بنابراین، در این حوزه سرعت عمل در سیاستگذاری و آماده شدن برای حمایت از موج گسترش ایده­ها و محصولات اینترنت اشیاء ضروری است.

قانون سوم: ا رزش در نوآوری است، آن را هدف قرار دهید: با مشاهده تجربه نمونههای موفق کسبوکارهای مبتنی بر اینترنتتوســط اســتارتاپهای بومی، نیازی به اثبات ندارد که گاه یک نوآوری به جا در پاســخ به نیاز بازار تا چه اندازه و با چه ســرعتی می­تواند به خلق ارزش و ثروت بی­انجامد. داشتن زیرساخت، پروانه، فرکانــس و امثال آن دیگر به تنهایی ضامن ارزش­آفرینی و ثروت نیســت و آنچه ارزش به دنبال می آورد، نوآوری اســت. زیســت بوم اینترنت اشــیاء این میدان را برای نوآوری و ارزش­آفرینی در حوزه­های ســنتی همچون انرژی، حمل­ونقل، سلامت و خدمات شهری باز خواهد کرد. سازمان­ها و نهادهای حاکمیتی، شرکتهای بزرگ و اپراتورها و بقیه بازیگران با تمرکز بر بسترسازی و حمایت از ایده­ها و تجاری­سازی محصولات می­توانند هم در انجام رسالت­های ملی و قانونی خود موفق باشند (نهادهای حاکمیتی) و بازار بزرگ ۱۰ سال آینده خود را تضمین کنند (شرکتها و اپراتورها.)

محمد کشوری|    keshvari@teyf.ir

 

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید