چرخه حیات استارتاپ‌ها

20 استارتاپ برتر اروپایی در حوزه سخت‌افزار و IoT
دسته بندی:استارتاپ ها,دانش نامه زمان انتشار:۲۸ تیر ۹۷ ۱۴۶ بازدید

چرخه حیات استارتاپ‌ها

چرخه حیات استارتاپ‌ها از شش مرحله تحقیق، امکان سنجی، توسعه، معرفی، رشد و بلوغ تشکیل شده است. (شکل زیر)

در مرحله اول یعنی تحقیق و امکان سنجی هنوز استارت‌آپ شکل نگرفته است و تنها یک تیم یا یک فرد به ایده پردازی و بررسی شرایط بازار و ایده خود مشغول است. در این مرحله است که ایده پرداز، نیازمند کمک دولتی یا کمک مالی از طرف خویشاوندان یا دوستان خود است. پس از ورود به مرحله توسعه، استارت‌آپ شکل می‌گیرد و سرمایه گذاران شروع به کمک مالی به این استارت‌آپ می‌کنند. باید توجه داشت که در این مراحل خطر سقوط و مرگ استارتاپ بسیار جدی است. برای مثال، در سیلیکون‌ولی سالانه تنها ۱۰ درصد از استارتاپ‌های سرمایه گذاری شده به موفقیت دست می‌‌یابند. این درصد در اکوسیستم استارتاپ لندن برابر با ۱۵ درصد است.

چرخه حیات استارتاپ‌ها

در صورتی که استارتاپ بتواند از این مرحله عبور کرده و به مرحله سر به سری هزینه و سود برسد، وارد مرحله رشد شده و سرمایه گذاران مخاطره‌پذیر یا VCها به آن توجه خواهند کرد. پس از مرحله بلوغ، شرکت به وجود آمده دیگر از استارتاپ فاصله گرفته و تبدیل به یک کسب و کار می‌شود. لازم به ذکر است که طی کردن این مراحل، متناسب با اکوسیستم‌های مختلف، بین ۶-۱۰ سال طول می‌ کشد.

طی سال‌های اخیر، توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران به توسعه استارت‌آپ‌ها در سطح جهان افزایش یافته و این روند به ایران نیز راه یافته است. اهمیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و مشخص شدن فواید پشتیبانی از کسب و کارها در وضعیت شکننده خود در مراحل اولیه موجب شده است افراد متخصص در حوز‌های فنی و صنعتی مختلف در صدد اشتغال زایی به روش علمی و سازمان یافته برآیند. امروزه، استارت‌آپ‌های فناوری موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شده‌اند و توسعه اخیر اکوسیستم‌های استارت‌آپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت.

در ایران نیز با توجه به رسیدن قله جمعیتی به سن اثربخشی و نیاز به اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل یکی از دغدغه‌های مهم جامعه محسوب می‌شود. برنامه‌های دولت برای اشتغال‌زایی و ارائه وام به مشاغل کوچک و کسب و کارهای خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایده‌های جدید و تبدیل آن به کسب و کارهای نوپا، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور دارد. رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهای دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، این فرصت را برای کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایده‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.

با وجود این فعالیت‌ها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارتاپ‌ها، ایران کماکان کشوری جوان در این زمینه به حساب می‌آید و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب، راه بسیاری را در پیش دارد. ایده پردازی و جذب سرمایه از مهمترین حوزه‌های چالش‌برانگیز در زمینه کارآفرینی و کسب و کار ایران هستند. در نتیجه، با توجه به رویکرد اقتصادی نوین در زمینه اطلاعات و فناوری، شناسایی، حمایت و ارتقای اکوسیستم‌های استارت‌آپ می‌تواند گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی باشد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید