استارت آپ های موفق اینترنت اشیا-استارتاپ Hoom

استارتاپهای برتر اینترنت اشیا
دسته بندی:استارتاپ ها,لیگ اینترنت اشیاء ایران زمان انتشار:۳۰ آبان ۹۷ ۶۰۹۵ بازدید

استارت آپ های موفق اینترنت اشیا-استارتاپ Hoom

تیم hoom  یکی دیگر از استارت آپ های موفق در زمینه  اینترنت اشیاء است که توانسته در این مسیر موفق باشد و به خوبی رشد کند .

فرید لطفی بنیان گذار تیم hoom  در مورد دغدغه تیم شان میگوید :سالهاست که کلیدهای سنتی استفاده می شود و همیشه نگرانی نگهداری و گم کردنشان را داشتیم ، به فرض برای مستاجر ها همیشه لازم است که کلید عوض شود و یا حتی هنگامیکی که کلید را به املاکی میدادیم ، نگرانی کپی کردن آن را داشتیم و بسیار دغدغه دیگر که همگی مربوط به حفاظت از کلید و امنیت خانه ها میشد و اینها باعث شد که به این فکر بیفتیم که باید کلید های سنتی  تغییر کنند. یا به طور مثال ریموت هایی که امروزه برای در پارکینگ ها استفاده میشود هم نگرانی کپی کردنشون وجود دارد و اگر بخواهید برای یک ساختمان پرواحد ریموت تهیه کنید ، باید هزینه زیادی را صرف کنید در حالیکه محصول و ایده ما هزینه را کاهش میدهد و امکان مدیریت را هم در اختیار فرد میگذارد تا مثلا بتواند دسترسی فردی را به قفل ، قطع و یا وصل کند بدون اینکه احتیاج به گرفتن و یا دادن ریموت و کلید باشد.

  • بازار رو چطوردیدید؟ رقیبی داشتید؟

وقتی که ما شروع به کار بروی ایده مان کردیم ،فکر میکردیم چه ایده انقلابی و نویی  داریم ولی همون موقع که رفتیم سراغ مطالعه و جست و جو در این حوزه ، دیدیم که محصولی که ایده ما رو ارائه بدهد ، موجود هست و چه شرکت های خارجی و چه شرکت های داخلی درحال  کار بر روی آن هستند حتی فروش هم دارند . این موضوع نه تنها باعث نشد که ما ناامید بشیم ، برعکس باعث شد متوجه شیم که این تکنولوژیِ و ایده ، موضوع روز دنیا است و بازار خوبی هم دارد.

  • تیم hoom چطور با وجود رقبا شروع به کار کرد؟

توی ایران مفهوم خانه هوشمند ، هنوز مفهوم نویی هست و برای این هوشمندی یا باید خونه از ابتدای ساخت ، هوشمند ساخته شود و یا هزینه زیادی صرف شود در حالیکه قفل هوشمند ما میتونه به تمام خونه ها راه پیدا کنه . البته ما در ابتدای کار تصمیم داشتیم که خانه ی هوشمند باشیم ولی بعدا تمرکزمون رو گذاشتیم روی یک قسمت از کار یعنی فقط قفل های هوشمند که هنوز توی ایران رقیبی به اون صورت نداشت و در واقع یک گوشه از کار بود که جای رشد و سرمایه گذاری داشت.

  • تیم hoom چطورو از چه تاریخی شکل گرفت؟

همکاری اعضای hoom  برمیگردد به یک رفاقت ۷ ساله .ما ۴ تا دوست بودیم که توی دانشگاه و روی پروژه های مختلف با هم همکاری داشتیم و طی این مدت تونسته بودیم با هم کار کنیم که ۲ نفرمون مهندس برق بودیم و ۲ نفر دیگر هم مهندس کامپیوتر بودند .

اگر بخوام زمان فعالیت و همکاریمونو دقیق بگم ، ما اوایل سال ۹۵ دور هم جمع شدیم و تیم را تشکیل دادیم، البته خیلی حرفه ای نبودیم و به اصطلاحی از گاراژ شروع به کار کردیم ، در واقع از طبقه پایین خونه مادربزرگ من و کم کم پیش رفتیم تا اینکه در خرداد ۹۶ به شکل یک استارت آپ شروع به کار کریدم و وارد شتاب دهنده شدیم.

  • عامل موفقیت تیم رو چی میدونید؟

به نظر من عامل مهم موفقیت ،اعضای خوده تیم هستند که بتونند با هم کار کنند . یکی از ویژگی های خوب تیم ما این بود که ما هیچ کدوممون نسبت به ایده تعصب نداشتیم چون ماهیت کار این هست که شما در حال جست وجو برای حل مشکلی هستنید  و توی این مسیر احتیاج هست که بارها در مسیر شتاب دهی مسیرایدتون  را چرخش و تغییر بدید و مسیری را انتخاب کنید که جواب میدهد.

  • تاثیر شتاب دهنده ها رو چطور میدونید؟

بحثی که هست اینکه الان جامعه استارت آپی ، نسل جوانی هستند که اکثرا تجربه کار استارت آپی نداردند ، ما خودمون هم وقتی که شروع کردیم ، تجربه کار استارت آپی نداشتیم و اطلاعاتمون در این زمینه کم بود . اتفاقی که در شتاب دهنده ها میفتد این است که شما از کمک و هم فکری افردی که تو این حوزه فعالیت میکنند استفاده میکنید و این سرعت رشد شما را بالا میبرد.

  • تیم فعلی hoom با چه کسانی همکاری میکند؟

اعضای فعلی  تیم هنوز ۴ تا هم بنیان گذار اصلی هست  و به فکر اینکه خودمون را بزرگ کنیم نبودیم بیشتر هدفمون  گسترش بازارمون بود ولی در این مسیر با افراد و تیم های مختلفی بطور مستقیم همکاری کردیم ، کسانیکه روی جک پارکینگی ، کرکره های برقی و … کار میکردند .

  • چالش هایی که در این مسیر داشتید ، چه چیزهایی بودند؟

ما هم شبیه بسیاری از استارت آپ ها با چالش های زیادی روبه رو بودیم ولی اگر بخواهم به مهم ترین شان اشاره کنم باید به درخواست های متفاوت مشتریان اشاره کنم . در واقع کار ما به این صورت بود که برای اینکه ارزش محصول رو به مشتری نشون بدیم یک محصول خام و اولیه رو در اختیارشان قرار میدادیم و با توجه به درخواست ها و نیازهای مشترک ، محصول را تغییر میدادیم تا زمانیکه به محصول نهایی برسیم و برای این کار هر بار محصول قبلی  را پس می گرفتیم و محصول جدید را در اختیارشان قرار میدادیم .

کسانیکه محصولتان را در ابتدا باید در اختیارشان بزارید ، باید افرادی باشند که در دسترس شما هستند تا نظرهایشان را اعمال و محصول به آن ها عرضه کنید بعد از اینکه تا حدی نسبت به بخش فنی محصول خیالمان راحت شد اونو به افراد غریبه عرضه کردیم تا بطور دقیق تری مشکلات باقی مونده رو بیان کنند و درآخر هم ، محصول را به نمایندگی ها و کسانیکه در صنعت کار می کردند ، معرفی کردیم.

دومین چالشی که با آن مواجه شدیم ، بحث تامین قطعه بود. بخاطر شرایط فعلی قطعه نایاب شده بود و قصد داشتیم از چین وارد کنیم ، هم اینکه قطعاتی که موردنیاز ما هستند دارای آنتن اند که  برای آوردنشون به مشکل می خوردیم وبعضا  قطعات مان در گمرک می موند.

به باور من ، اینکه بگیم بازار اینترنت اشیا در ایران خوب هست یا نه تفسیر اشتباهی است .در واقع اینترنت اشیاء یک راه حل هست برای حل مشکلاتی که وجود دارند ، مثلا در زمینه کشاورزی ، کنترل آب و برق و بسیاری از حوزه های دیگر اینترنت اشیاء میتونه کمک کنه .در واقع موفقیت یا عدم موفقیت به ایده و شناسایی مشکل و راه حل تیم بستگی دارد و نمیتوان بطورکلی یک مسیر برای آن پیش بینی کرد.

  • برای توسعه کسب و کار خودتان چه برنامه ای دارید؟

قصد داریم سرمایه گذار بگیریم ، مارکتمون را گسترش بدیم ، نمایندگی هایمان را افزایش بدیم ، تولید را بالا ببریم و همچنین به فکر محصول جدید هم هستیم و قصد داریم بستر اشتراک گذاری کلید ها بطور مجازی باشیم برای کاربردهایی مثل تحویل بسته های پستی ، اجازه ورود به پارکینگ و ….

  • تاکنون همکاری با سایر استارت آپ ها داشتید؟

بله . ما همکاری با سایر استارت آپ ها رو شروع کردیم و همانطورکه خبرش روی سایت خودمون و سایر شبکه های مجازی منتشر کردیم ، تفاهم نامه ای بین ما و استارت آپ الوپارک امضا شده و این شروع همکاری ما هم برمیگردد به مصاحبه ای که من در مجله شنبه مگ داشتیم ، در این مورد که هر استارت آپی که بخواد از به اشتراک گذاری کلیدها در زمینه های مختلف استفاده کند ، ما میتونیم به آنها کمک کنیم .از اونجایی که الو پارک هم قصد داشت روی بحث اجاره دادن پارکینگ های خصوصی کار کند و هوشمند سازی آن ها را انجام دهید و این هوشمند سازی را روی بستر اپلیکیشن خودشان قرار دهند ، از ما کمک خواستند که محصول ما بتوانند روی اپلیکیشن آنها کار کند ، یعنی در اپلیکیشن الوپارک وقتی شخص قصد اجاره کردن پارکینگ را دارد خودش برود و در پارکینگ را هم باز کند .

هنوز هم اگر استارت آپی فکر میکند که برای بهبود سرویس خودشون میتونه از به اشتراک گذاری کلیدها استفاده کند ، ما حاضریم باشون همکاری داشته باشیم . برای مثلا جدیدا با استارت آپ هایی که در زمینه  شارژ ساختمان های بزرگ فعالیت میکنند ، در حال مذاکره هستیم . در بسیاری از ساختمان های بزرگ ، مدیران ساختمان ها میتوانند در صورت عدم پرداخت به موقع شارژ ساکنین ، دسترسی آنها را برای ورود به پارکینگ قطع کنند.

  • نظرتون در مورد همکاری های این چنینی چیست ؟

به نظر من همکاری های این مدلی برای استارت آپ های که در مرحله های نزدیک بهم هستند اتفاق خوبی خواهد بود . در واقع میتونند با صرف هزینه کمتری عامل رشد یکدیگر باشند ، از بازار یابی گرفته تا همکاری های مختلف در زمینه ی تکنولوژِی و … . به همین علت هر استارت آپی که میتونه با یک استارت آپ دیگر فصل مشترکی از مشتری های یکسان داشته باشد ، خوبه هست که باهم همکاری کنند .

  • در آخر اگر صحبتی دارید ، بفرمایید:

اکثر تیم هایی که شروع به کار میکند همگی تیم های مهندسی هستند و خوب مهندس ها هم دوست دارند چیزی بسازند و این برایشان خیلی جذاب است در حالیکه قبل اینکه شروع به کار کنند، احتیاج است تمرکز خودشون را روی بازار و تناسب مشکل و راه حل بزارند ، در مورد مفهوم LEAN STARTUP  مطالعه کنند و بعد به سراغ ساخت محصول و پیاده سازی ایده شان بروند.

گزارش تصویری از فینال و اختتامیه ششمین لیگ اینترنت اشیا

https://www.iotic.ir/wp-content/uploads/2023/08/Video.mp4

برگزاری اختتامیه چهارمین لیگ اینترنت اشیاء کشور

چهارمین لیگ اینترنت اشیاء کشور به کار خود پایان داد چهارمین لیگ اینترنت اشیاء کشور که توسط مرکز نوآوری آیوتیک از آذرماه کار خود را آغاز کرده بود روز سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه در سالن 27 نمایشگاه بین­المللی تهران به کار خود ‍‍پایان داد. اختتامیه لیگ اینترنت اشیاء کشور در مراسم [...]

چهارمین لیگ اینترنت اشیاء ایران برگزار می شود

چهارمین لیگ اینترنت اشیاء ایران به همت مرکز نوآوری اینترنت اشیاء-آیوتیک طی آذرماه و دی ماه سال جاری برگزار می شود. لیگ چهارم اینترنت اشیاء مانند سال های گذشته در مناطق شمال -شمال غرب- شرق-غرب – جنوب و مرکز کشور برگزار خواهد شد. نحوه حضور و شرکت در لیگ چهارم […]

گزارش لیگ دوره ی سوم

لیگ اینترنت اشیاء ایران، در سومین سال برگزاری با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت همراه اول و حمایت با همکاری دفتر نوآوری و حمایت معنوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادارات کل استانی با هدف شناسایی تیم‌های توانمند در مناطق مختلف کشور در حوزه هوشمندسازی و ارایه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء از هفته سوم مهرماه تا هفته دوم آذرماه سال ۹۸ در کشور برگزار شد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید