اینترنت اشیاء چیست؟

دسته بندی:مقاله زمان انتشار:۱۳ شهریور ۹۸ ۴۲۸۱ بازدید

اینترنت اشیاء چیست؟

  1. اینترنت اشیا یا IOT چیست؟ 

احتمالا بارها و بارها واژه اینترنت اشیا به گوش شما خورده است اما اینترنت اشیا به چه معناست؟

IOT مخفف  internet of things به معنای اینترنت (شبکه) بین اشیا می باشد که تعریف ساده تر آن ارتباطات بین دستگاه ها و ابزارات مختلف می باشد.

بگذارید برای درک بهتر IOT چند مثال بزنیم:

  • به عنوان مثال یخچال‌های هوشمند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند و بسته به ویژگی‌های داخلش به شما این امکان را می‌دهند که کارهایی را انجام دهید که با استفاده از تلفن هوشمندتان انجام می‌دهید تا ببینید چه چیزی در داخل یخچال است مثلا می‌توان یخچال را طوری تنظیم کرد که وقتی تعداد تخم مرغ‌هایش به دو عدد رسید خودکار سفارش خرید تخم مرغ به فروشگاه نزدیک خانه ارسال شود، همچنین قابلیت ارسال و دریافت یادداشت‌ها و نوشته‌های تقویم را دارد که بر روی صفحه یخچال ظاهر می‌شوند.
  • توسترهایی که دارای یک mcu است و این امکان را دارند که با تاچ پد یا سوئیچ‌های الکترونیکی با شما ارتباط برقرار کند.
  • با تکنولوژی اینترنت اشیا می‌توان از محل کار با استفاده از تلفن همراه یا لپتاپ چراغ‌های خانه را روشن یا خاموش کرد یا روشن و خاموش‌بودن اتو یا اجاق گاز و…  را چک کرد.

 

تعریف کلی اینترنت چیزها (IOT)  

IoT  به معنی اتصال شبکه‌ای از اشیاء هوشمند است. به لطف سرعت پیشرفت در تکنولوژی IoT توانسته فرصت‌های شگرفی را برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی جدید ایجاد کند که نوید بهبود کیفیت زندگی بشر را می‌دهداینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند.

سیستم‌های IOT شامل چه چیزهایی می باشند؟ 

سنسورهای بی‌سیم، نرم‌افزارها، محرک‌ها و وسایل کامپیوتری هستند که به یک شی خاص متصل می‌شوند و انتقال داده بین اشیاء و انسان‌ها را بدون دخالت انسان ممکن می‌سازند..

این روزها  IOT مورد توجه بسیاری از محققان در سراسر جهان قرار گرفته است. IOT پوسته‌ ای است که پیرامون تکنولوژی‌هایی مثل شبکه‌های حسگر و RFID که از قبل وجود داشته‌اند بوجود آمده است.

 

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟ 

 

IOT را باید به عنوان میلیاردها “شی” هوشمند و متصل به هم دید، در واقع IOT شامل تعامل و ارتباط ماشین‌های هوشمند با سایر ماشین‌ها، اشیاء، محیط و زیرساخت‌ها می‌باشد، به هر شی یک شناسه ID منحصر به فرد و همچنین یک IP تعلق می‌گیرد که بتواند داده‌ها را برای پایگاه داده مشخص شده ارسال کند.

در نتیجه حجم عظیمی از داده‌ها در حال تولید هستند که می‌توان با استفاده مفید از آنها، به اشیاء دستور داد یا آنها را کنترل کرد تا زندگی بشر آسان‌تر و ایمن‌تر شده و تاثیر کمتری بر محیط زیست بگذارد.

امروزه تقریبا هر کالایی که تولید می‌شود شامل یک پردازنده است که در درون آن تعبیه می‌شود(بطور معمول یک میکروکنترلر یا mcu) همراه با رابط‌های کاربری که می‌توانند قابلیت “برنامه‌ریزی” و “عملکرد فرمان دادن یا کنترل کردن ” را به شی اضافه کنند. براساس تحقیقات انجام شده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، ۲۵ میلیارد دستگاه متصل به شبکه IOT به وجود آیند .

هدف نهایی پروژه های IOT این است که می‌توان با پردازش پیشرفته اینترنت اشیا  کارها را به طور خودکار و بدون دخالت انسان انجام دهیم .

 

 

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید

جهت ثبت‌نام کلیک کنید