معماری اینترنت اشیاء

دسته بندی:اخبار,دانش نامه زمان انتشار:۶ مهر ۹۸ ۴۳۷۱ بازدید

معماری اینترنت اشیاء

طبق مدلی که ITU ( اتحادیه بین المللی ارتباطات) برای معماری اینترنت اشیاء ارایه داده است، می‌توان ۴ لایه اصلی و ۲ لایه پشتیبان در معماری اینترنت

اشیاء، به شرح ذیل در نظر گرفت :

 

۱. لایه دستگاه:

این لایه در معماری اینترنت اشیاء، پایین‌ترین سطح قرار دارد و دستگاه‌ها در این لایه قرار می‌گیرند.

دستگاه‌ها شامل دو دسته‌ی مولد دیتا (حسگرها ) و مصرف‌کننده‌ی دیتا ( محرک‌ها ) می‌شوند. این لایه عموما با مدیریت عمومی دستگاه سروکار دارد. یعنی

شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات خاص به‌دست آمده توسط هر دستگاه حسگر.

 

۲. لایه شبکه (قابلیت‌های شبکه و انتقال) :

 

لایه بعدی در معماری اینترنت اشیاء، داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورها بصورت آنالوگ هستند که ساختار خاصی دارند و برای پردازش آنها ممکن است

نیاز به برنامه‌های خاصی باشد در نتیجه بهتر است داده‌های آنالوگ ابتدا به دیجیتال تبدیل شوند سپس به مراحل بعدی منتقل شوند؛ این کار در این لایه

انجام می‌شود.

 

برای انتقال اطلاعات می‌توان از شبکه محلی سیمی یا فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم استفاده کرد. فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم در اینجا می‌توانند به دو دسته برد کوتاه و برد بلند تقسیم شوند:

 

در فناوری‌های برد کوتاه توان مصرفی حسگرها و نرخ انتقال اطلاعات پایین می‌باشد؛ فناوری‌های برد بلند به دو قسمت ۳GPP  و None3GPP تقسیم می‌شوند. فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم NB-IOT , LORA و Sigfox از جمله فناوری‌های برد بلندی هستند که امکان برقراری ارتباطات با نرخ داده پایین و مصرف توان کم را فراهم می‌کند .

 

۳. لایه مدیریت خدمات:

پشتیبانی عمومی و اختصاصی از برخی حوزه‌ها و اپلیکیشن‌ها

 

این لایه را همان لایه میان‌افزار در نظر می‌گیرند که سرویس‌های مختلفی را به لایه اپلیکیشن ارایه می‌دهد.از جمله وظایف این لایه توجه به جزییات

فناوری‌های مختلف است برای اینکه برنامه‌نویس را از مسایلی که بطور مستقیم به او مربوط نیست، معاف کند و نقش مهمی در ساده‌سازی توسعه خدمات

دارد.

با توجه به حجم بالای داده، نیاز فیلترینگ نسبت به فرآیند استخراج اطلاعات است تا بتوان بر اساس پردازش انجام شده به یک دید مناسب از داده‌های بزرگ

دست یافت که و ظیفه تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات؛ مدیریت دستگاه‌ها و جریان داده‌ها و یکپارچه‌سازی مکانیزم‌های دست‌یابی به اطلاعات در این لایه انجام می‌شود.

 

همکاری مهمترین بخش لایه میان‌افزار است که در بخش‌های مختلف از جمله مواردی که در ادامه گفته می‌شود، کاربرد دارد:

۱. شبکه‌های مختلف که بتوانند حتی با وجود ساختارهای مختلف با هم ارتباط برقرار کرده و این لایه نقش مفسر بین آنها را ایفا می‌کند.

۲. ساختار دیتاهایی که رد و بدل می‌شود متفاوت است که لایه میان‌افزار بین آنها ارتباط برقرار می‌کند.

۳. همچنین این لایه ساختار دیتا و معنایی که از آن برمی آید را قابل فهم می‌کند.

بخش عمده لایه میان‌افزار در پلتفرم‌ها می‌باشد که به عنوان پلت فرم‌های ابری شناخته می‌شوند و سرویس‌های اینترنت اشیاء را ارایه می‌دهند.

 

۴. لایه برنامه‌ها :

 

این لایه شامل برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء است. برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیاء می‌تواند به حوزه‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک؛ حوزه بهداشت و

درمان؛ حوزه محیط زیست هوشمند و حوزه فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

تاثیر ۵g بر روی iot

نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G ، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت  ۵G ، در مقایسه با نسل چهارم، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

ارزش مالی بازار اینترنت اشیا دو تریلیون دلار برآورد می‌شود

  ایران بیستمین کشور بهره‌بردار اینترنت اشیا نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، مبتنی بر فناوری تکامل‌یافته‌تری در مقایسه با نسل چهارم شبکه‌های ارتباطی است. در حقیقت نسل پنجم تحول بنیادی در شبکه‌های ارتباطی به شمار می‌آید، به گونه‌ای که تحولات مرتبط با اینترنت اشیا (Internet of Things IoT) موضوع اصلی مطرح […]

کاربرد اینترنت اشیا در تبلیغات

امروزه دامنه کاربرد اینترنت اشیا بسیار وسیع شده و تقریبا در هر حوزه­ای میتوان نشانه­ هایی را از اینترنت اشیا را دید. یکی از صنایع جذاب و پولساز که اینترنت اشیا وارد آن شده صنعت تبلیغات است. اینترنت اشیا با ورود به این حوزه تحولی در زمینه تبلیغات و شخصی سازی […]

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید...

اطلاعات خود را وارد کنید